25 tipů, jak zrychlit metabolismus

25 tipů jak zrychlit metabolismus

Co je vlastně metabolismus? Můžeme říci, že je to neúnavný stroj uvnitř našeho těla, který neustále pracuje. Pokud spíme a odpočíváme, pracuje stejně.  Tento stroj ale potřebuje energii pro to, aby mohl být 24 hodin denně aktivní.

Mnoho žen i mužů si stěžuje, že mají pomalý metabolismus daný geneticky a že s tím nemohou nic dělat. Vědci ale dokázali, že existují techniky a postupy, jak jej zrychlit a tím podpořit spalování tuků – a to v každém věku.

Vždy když se najíte, enzymy a celý trávicí komplex přemění potravu na energii, která udržuje chod vašeho srdce, vašeho myšlení, vašich nohou při rychlém běhu apod. Čím rychleji váš metabolismus pracuje, tím více tělo spaluje kalorií. Čím více spálíte kalorií, tím budete mít méně tukových zásob na svém těle.

Také jde o to, zda vaše tělo jede na „cukrový“ nebo „tukový“ metabolismus. To je velký rozdíl.

 

Chcete zhubnout, hmotnost a postavu si trvale udržet?

Využijte naší unikátní metody v ČR Emoční hubnutí.

banner-facebook

 

Čím rychlejší mám metabolismus, tím více spotřebuji energie ze stravy a nebudu pak přibírat.

John Berardi, PhD, Csc, autor knih o metabolismu říká: „do určité míry má člověk přednastavenou rychlost metabolismu, ale existuje ještě dostatečně veliký prostor pro jeho ovlivňování“

 

1. Snídat nebo nesnídat?

Vědci (Brown, Brownová a Allison) provedli metaanalýzu 92 studií týkajících se vlivu snídaně na rozvoj nadváhy a obezity. Neprokázal se vztah mezi tím, že konzumace snídaně a vyšší četnosti jídel podporuje úbytek tuku v těle (týká se to jak podkožního, tak útrobního tuku). Na tento fakt poukazují i světově uznávaní odborníci na výživu jako Brad Pilon a Martin Berkham.

Pokud nemáte ráno chuť na jídlo, nesnídejte. Pokud už musíte, dejte si třeba kokosové chipsy, nebo trochu zeleninové šťávy s rostlinnými proteiny nebo avokádo. Velmi zajímavé účinky jsou s „vycucáním“ lžičky nebo lžíce kokosového tuku (extra virgin).

 

2. Cvičení ráno na lačno

Pokud se zaměříme na oblast cvičení, málokdo má každý den 3 hodiny na cvičení. Proto je nezbytné zaměřovat se na pohybovou aktivitu, která je velmi efektivní.

Tímto opravdu dokonalým cvikem jsou dřepy, jak s vlastní váhou, tak i pochopitelně se zátěží. Tento cvik je blahodárný jak z pohledu západního i východního pohledu na oblast zdraví, stravy a vitality.

Klienti poukazují na skvělé výsledky již po 3 týdnech. Zmenšení obvodů nohou, boků, zadečku i břicha jsou velmi markantní.

Doporučujeme zařadit do denních návyků. A nejlépe ráno na lačno v délce alespoň 15 min.

Těchto 15 min ráno je srovnatelné se cvičením večer v délce 60 min. A to stojí za to, když je dneska času málo a potřebujeme dělat aktivity efektivně.

pribehy_cenik

3. Konzumujte max. 3 jídla za den

I světově uznávaný nezávislý lékař a propagátor zdravého životního stylu Dr. Mercola uvádí, že konzumace 2 jídel několikrát v týdnu je pro tělo velmi pozitivní krok. Dochází k poklesu hladiny glukózy v krvi, (odpočine si slinivka břišní, protože nepotřebuje produkovat takové množství hormonu inzulin jako v případě vysokofrekvenční stravy), podporuje se tvorba enzymů a tělo se tak lépe detoxikuje, zvyšuje se tvorba energie a organismus si pomalinku zvyká na vyšší využívání tuku jako hlavního zdroje energie, bude docházet k vyššímu mitochondriálnímu zdraví a buňky vašeho těla budou více odolné vůči poškozování a tvorbě mutací DNA.

Pokud se podíváme na odborníky z ČR, pak stojí za zmínku informace od Petra Fořta (přední český odborník na výživu), který také poukazuje na výhody nízkofrekvenčního stravování blížícího se středomořskému typu stravování ( 1-max. 2 jídla za den – vice info v knize Nevíte, co jíte od P.Fořta a I. Macha )

 

4. Konzumujte kvašenou zeleninu

Kvašené potraviny mají silné detoxikační účinky pro tělo a obsahují mnohem vyšší úroveň prospěšných bakterií než probiotické doplňky, což je ideální pro optimalizaci střevního biomu (střevní mikroflóra).

Kvašené potraviny dovedou “rozebrat” a odstranit z organismu těžké kovy a toxiny. Podporují tvorbu blahodárných střevních bakterií na úkor těch patogenních.

Kvašené potraviny jako je pickles, kysané zelí ( samozřejmě bez konzervantů a bez pasterizace) nebo kozí jogurt podporují vstřebávání minerálů v trávicím traktu a v neposlední řadě produkci vitamínů skupiny B a vitamínu K2.

Jak uvádí přední oborníci na gastrointestinální trakt (GIT), konzumace kvašených potravin podporuje rovnováhu ve střevním biomu a to má také vliv na metabolismus tuků ( vice info např. v knize Střevo není tabu od Giulie Endersové ).

 

5. Psychosomatika a metabolismus

Psychosomatika je slovo, které velká část populace  – vyplývá to z mých průzkumů za 10 let – nezná nebo zaměňuje význam tohoto slova za psychiatrii. To jak myslíme, mluvíme, chováme se a jaké máme návyky, velmi intenzivně souvisí s naším podvědomím. Pokud nepracujeme na emocionálních blokacích své mysli, je to stejné jako když byste se chtěli naučit anglický jazyk bez toho, že se budete učit slovíčka a fráze.

Víte kolik žen (ale i mužů) má ve svém podvědomí vzorec „nechuť k pohybu“ ?  Víte kolik lidí má vzorec ve svém podvědomí „že se bojí změny nebo něčeho nového“?

Je pak normální, že tito lidé se sice rozhodnou cvičit nebo jinak jíst, ale vždy po nějakém době „zapracuje“ podvědomí a jejich vzorec a oni toho nechají a vrátí se do „stavu starého programu“ ´= necvičím a neučím se nic nového.

A toto vše je u procesu hubnutí velmi časté.  Pokud zapracujete na „odblokování starých a pro Vás nevhodných vzorců v podvědomí“, najednou zjistíte, že máte chuť do pohybu, nebude Vám dělat problém učit se novým potravinám, učit se skládat si jídlo, občas si něco připravit a hlavně začnete pohled na své tělo vnímat jinak. A to je začátek Vaší nové cesty.

To s mou kolegyní, která s klienty pracuje v oblasti psychosomatiky, řešíme velmi často. Je úžasné, když se „vymažou staré vzorce“, jak pak má člověk jiný pohled na sebe sama a má chuť na sobě pracovat.

 

6. Konzumujte tuky

Američtí, britší a švédští kardiologové uvádějí, že pro zdravé srdce a cévy jsou mnohem větším nebezpečím sacharidy (hlavně “bílý” cukr) než tuky.

Pro základní pohled je potřeba uvést, že bychom měli mít stravě zastoupeny jak nasycené tuky (tuky z masa, vnitřností, mléčných výrobků, vajec a kokosového tuku), tak i nenasycené tuky (semínka, ořechy, oleje jako konopný a dýňový, “rybí tuk” (EPA a DHA) a krill olej (EPA a DHA plus astaxantin), kvalitní olivový olej s nízkou aciditou a peroxidovým číslem)

Jde o vzájemný poměr. Vědci doporučují navyšovat ve stravě hlavně nenasycené tuky. Ale pozor. Nasycený tuk, kterým je také kokosový tuk neomezujte.  Naopak, vyšší konzumace kokosového tuku (30-50g denně) zvyšuje termogenezi (a díky tomu se zvyšuje energetický výdej těla).

Nejnovější vědecké výzkumy poukazují, že by tuky ( nasycené a nenasycené ) měly tvořit 50- 85 % z celkového energetického příjmu ( dříve se uvádělo kolem 30 % ).

 

 

7. Pití vody zrychluje metabolismus

Vědci z University of Utah zjistili, že lidé, kteří pijí 8-12 sklenic vody denně mají vyšší metabolismus než ti, kteří pijí jen 4 sklenice.  „Vaše tělo může spálit více kalorií, pokud budete pít teplejší vodu“, říká Madelyn Fernstrom, Ph.D., zakladatelka a ředitelka University of Pittsburgh Medical Center Weight management

 

8. Konzumujte dostatek bílkovin v každém jídle

Pokud budete dávat důraz na dostatečný příjem bílkovin ve stravě, pak se budou podporovat vaše svaly a váš metabolismus bude mnohem rychlejší. „Svaly spalují více kaloriií než tuk a dělají to dokonce, i když jste v klidu“: říká Donald Laik, Ph.D., profesor výživy na University of Illinois.

Co to znamená dostatek bílkovin? V každém jídle dbejte na to, abyste měli zastoupené jednu z těchto potravin bohaté na bílkoviny:

A)      Pstruh, sardinky, candát, treska, okoun, štika

B)      Krůtí maso nebo kuřecí ( nejlépe z bio chovu)

C)      Tempeh

D)     Vejce ( z domácího nebo bio chovu), šmakoun

E)     Kozí sýr nebo ovčí sýr

F)     Fazole, cizrna, čočka

G)     Proteinový prášek bez umělých sladidel nejlépe v raw kvalitě (hrachový, konopný, rýžový)

H)     Mandle natural

CH)   Avokádo

I)       Semínka (namočená nejlépe na 12 hodin ve vodě)

 

9. Neseďte v práci

Průměrný Čech sedí denně 8 hodin v práci, pak sezení doma a v dopravě dalších 8 hodin, 7 hodin spánku. Kontinuální sezení je považováno v dnešní době za největší zabiják lidstva.

Výzkumní pracovníci z organizace NASA doporučují pořídit si do práce polohovací stůl a minimálně polovinu pracovní doby stát i při práci na PC. Také hodně chodit a alespoň každých 30 min se postavit na 5 min.

Zjistili, že tento „fígl“ vám pomůže zrychlovat metabolismus a „trénovat ho“ k využívání tuku jako zdroje energie.

Také si pořiďte krokoměr a sledujte kolik nachodíte denně kroků. 10 tis kroků za den je to minimum.

 

 

10. Pijte zelený čaj

Tammy Lakatos Shanes, autor knihy Oheň vašeho metabolismu uvádí: „ 3 až 5 šálků zeleného čaje denně může snížit tělesnou hmotnost až o 4 %“ Zelený čaj obsahuje sloučeninu zvanou ECGC, která podporuje spalování tuků.

 

11. Jezte živé potraviny

Zařazování syrových potravin do Vašeho jídelníčku velmi pomůže nastartovat metabolismus. Začněte alespoň pití čerstvých zeleninových šťáv.

 

12. Konzumujte chilli papričky

Časopis Journal of Nutritition and vitaminology informuje, že pravidelná konzumace polévkové lžíce denně těchto papriček, zrychlí váš metabolismus až o 23 %.

 

13. Dostatek železa v těle = rychlejší metabolismus

Hlavně ženy ztrácejí každý měsíc mnoho železa. Proto je ho potřeba doplňovat ve stravě. Konzumace fazolí, cereálií, špenát, listová zelenina, brokolice. Železo je důležité pro přenos kyslíku do svalů

 

14. Efektivní trénink = vysoce intenzivní intervalový trénink

Ethlyn Gail Trapp, Ph.D. uvádí: „ lidé střídající sprinty, šlapání na kole, dřepy, kliky dosáhli po 15 týdnech 3 x většího úbytku tukové tkáně i na stehnech a zadečku než ti, kteří jen šlapali na stacionárním kole.

 

15. „Rybí tuk v kapslích“ nastartuje váš metabolismus

Kombinace pravidelného cvičení a konzumace omega-3 mastných kyselin ve formě kapslí zvyšuje aktivitu enzymů v procesu spalování tuků, uvádí studie American Journal of Clinical Nutrition. Během 12 týdnů užívání se snížila hmotnost o 1,7 kg. Kupujte jen ty značky, které mají nejméně 300 mg EPA a 200 mg DHA v jedné kapsli. Nejlpeší zdroj je tzv. Krill olej.

 

16. Sardinky = úžasný pomocník

Tyto ryba je bohaté na omega-3 mastné kyseliny, které dávají do mozku signál „jsem plný“. To je skvělé proto, že se člověk tolik nepřejídá a tím kontroluje příjem potravy. National Institutes of Health uvádí, že konzumace ryb velmi podporují svalový metabolismus.

 

17. Spánek zrychluje metabolismus

Vědci z University of Stanford zjistili, že lidé mající spánek méně jak 7,5 hodin denně, ve větší míře trpí na nadváhu a obezitu. Takže se zaměřte na dostatečný spánek.

 

18. Věk snižuje metabolismus

S každým desetiletím se metabolismus u ženy zpomalí o 5 %. Hrají zde roli hormony, ale většinou je to hlavně proto, že s narůstajícím věkem se ženy méně hýbou, jedí méně potravin bohaté na bílkoviny a kvůli tomu se zmenšuje jejich svalová hmota. Pak dochází ke zpomalování metabolismu a ženy (ale i muži) nabírají více a více tuku. Čím více tuku mají, tím mají většinou i méně svalové hmoty. Madelyn Fernstrom, ředitelka Weight management Center of University of Pittsburgh říká „příroda se dá ošálit, ale musíte dodržovat rady jak navyšovat metabolismus“. Pokud zařadíme intervalové cvičení (30 sec cvičení, 30 sec klid) a budeme dodržovat zásady stravy pro podporu metabolismu, tak pro nás věk není překážka.

 

19. Konzumujte zázvor

Čerstvý zázvor (ale i sušený) velmi pomáhá rychlosti trávení. A díky tomu se podpoří metabolismus.

 

 

 

20. Stres je ničitel

Když máte stres, zvyšuje se ve vašem těle hladina hormonu kortizolu. Pak dochází k úbytku svalové hmoty, zpomalování metabolismu a nárůstu tukové tkáně. Zařaďte do svého dne meditace, relaxační techniky, léčivé afirmace. Podpoříte tím klid ve vašem těle a metabolismus to ocení. Sice je faktem, že mnoho lidí stresem zhubne, ale bohužel špatně. Z 90 % hlavně na svalové hmotě. Jsou sice štíhlejší, ale i více ochablí a do budoucna to bude znamenat jen navýšení tukové vrstvy.

 

 

21. Silové cvičení

Silová cvičení (nemusí to být s příliš vysokými váhami) podporuje svalový metabolismus. Půl kila svalů spálí 35-50 kalorií, zatímco půl kila tuku spálí 5-10 kalorií. Zvýšený svalové hmoty se může zvýšit váš bazální metabolismus (BMR) až o 40 %.

 

22. VIT B

Vitamíny z řady B (B1-B12) velmi pomáhají energetickému metabolismu těla. Doplňujte kvalitní zdroje formou masa, luštěnin, pivovarských kvasnic, ořechy, semínka, ryby.

 

23. Antioxidanty a jejich vliv na metabolismus

Antioxidanty jsou látky, pomáhající v těle eliminovat „řádění“ volných radikálů. Potřebujeme je pro celkové zdraví, vitalitu i správné fungování metabolismu. Je vhodné se vzdělávat o kvalitních multivitaminech s koncentráty z rostlin, které mají obrovskou antioxidační kapacitu (ORAC).

 

24. Vyhýbejte se džusům a sladkým vodám

Nápoje s vysokým obsahem fruktózy a přidaných cukrů jsou velkými zabijáky metabolismu. Ukládají se do podkožního a útrobního tuku a ještě jsou příčinou vzniku cukrovky II. typu.

 

 

25. Vit D

Dr. Michael Holick poukazuje na to, že 50 procent z celkové populace je v nebezpečí kvůli nedostatku vitaminu D. Nedostatek má také vliv na poruchy metabolismu.

Vitamín D se tvoří v těle při slunečním svitu, ale kvůli našemu podnebnému pásu se minimálně polovina roku řadí mezi čas, kdy trpíme nedostatem vit D. Vitamin D se dá take přijímat ve stravě nebo formou doplňků.

Přední odborníci doporučují nechat si vyšetřit hladinu vitamínu D. Hlavně v období zimnich měsíců.

 

Uvedl jsem zde několik vědecky ověřených poznatků jak zrychlit metabolismus. Pokud si nějaké tipy osvojíte a zavedete do svého denního režimu, určitě tě to bude na vaší postavě a zdraví znát.

 

980 total views, 8 views today

Martin Škába

Je výživový specialista, kouč a propagátor zdravého životního stylu. Na tuto cestu ho přivedly jeho vlastní zdravotní problémy - a i proto se snaží pohlížet na životní styl jako na komplexní záležitost, která se neobejde bez znalostí z řady oborů.

Komentáře

  • Dany 25.09.2016 21:58
    Komentář čeká na schválení

    25 skvělých rad. I když spoustu z nich znám, tak ty moje jsou nedostačující, Vaše jsou vyčerpávající ! Děkuji ! Musím říct, že člověka motivujete a dáváte naději, že až tak velký problém to zase nebude. To je opravdu skvělé, i Váš přístup k "zákazníkovi" ! Není nad pozitivní motivaci a vidinu úspěchu ! Děláte to moc dobře ! Budu muset se sebou něco dělat. Děkuji za rady !

  • Daniela 15.09.2016 15:47
    Komentář čeká na schválení

    Mám otázku.
    Predajcovia podložiek s magnetmi tvrdia, že zrýchľujú metabolizmus. Stačí každú noc na tejto podložke spať. Ide o TERRA-MAG 13.
    Zaujíma ma či môže magnetoteraia vplývať na zrýchlenie metabolizmu
    Ď Daniela

  • Nurse 14.09.2016 20:14
    Komentář čeká na schválení

    Skvělý článek,moc mi pomohl

  • Adam 11.08.2016 07:11
    Komentář čeká na schválení

    Co sa tyka bodu cislo 1. Teda povinne ranajkovat, aky je tvoj nazor na velmi popoularny Intermidiet fasting? Teda prerusene hladovanie.

    • Adam 11.08.2016 07:12
      Komentář čeká na schválení

      Co znamena ze sa neranajkuje a prve jedlo je az obed.

  • Marki 17.07.2016 11:39
    Komentář čeká na schválení

    Pěkný a hodnotný článek. Další informace o nakopnutí vašeho metabolismu můžete najít tady http://zdravotniradce.cz/je-nacase-zacit-efektivne-spalovat/

  • Miroslav Gajdoš 02.01.2015 16:21
    Komentář čeká na schválení

    zrychleni metabolizmu

  • Lenka K. 15.11.2014 20:38
    Komentář čeká na schválení

    Dobrý den,
    díky za tipy!
    Káva se může pít s trochou mléka nebo bez něj? Děkuji.
    Lenka K.

  • Marie 10.03.2014 10:11
    Komentář čeká na schválení

    Ja bohuzel piju vice kavy denne nez jeden salek, ale zacala jsem kafe stridat prave s cerealnim napojem Caro, ktere doporucujete. Jen chci dodat, ze diky nemu clovek doda telu opravdu prospesne latky v tekutinach. Krome cerealii obsahuje dulezitou vlakninu, ktera zlepsuje zazivani. /zvyseny obsah vlakniny ma napr. Caro Active/. Navic s mlekem opravdu dobre chutna :)

Přidat komentář

* Nezapomeňte na povinné pole