Čím zdravě sladit?

American Journal of Clinical Nutrition uvádí, že je ve vyspělých zemích obrovská spotřeba cukru, glukózo-fruktózového sirupu a umělých sladidel jako aspartam, acesulfam -k, cyklamáty a sukralóza.

Konzumace cukru a koncentrované fruktózy jako je glukózo-fruktózový sirup, vede k přibývání na váze, rozvoji abdominální obezity („pivní břicho“), snížení HDL („hodný cholesterol“), zvýšení LDL („špatný cholesterol“), zvýšení triglyceridů, zvýšení hladiny cukru v krvi, rozvoj vysokého krevního tlaku, metabolického syndromu a skrytého zánětu. V průběhu času vede ke vzniku inzulinové rezistence, což není jen hlavním faktorem pro diabetes druhého typu a srdečních chorob, ale také pro vznik mnoha druhů rakoviny.

I výzkumy uvedené v Evropském Journal of Nutrition ukazují, že častá konzumace koncentrované fruktózy a cukru má podstatný vliv na zvýšení rizika diabetu, srdečních chorob a různých forem rakoviny.

Máte chuť na sladké = máte tělo v nerovnováze  

Je potřeba si říci, že pokud máte často chutě na sladké, není Vaše tělo zdravé. Časté chutě na sladké znamenají, že tělu chybí minerály, v gastrointenstinálním traktu je nerovnováha, máte přemnožené plísně v těle, může se ve vašem těle rozvíjet skrytý zánět apod.

Pozor i na fruktózu v ovoci

Pokud se chcete zbavit nadbytečných kil, udržet si dlouhodobě zdravou váhu a radikálně snížit riziko vzniku cukrovky, srdečních onemocnění a rakoviny, pak musíte velmi omezit svou spotřebu fruktózy na méně než 25 gramů za den. Pokud již máte nadváhu nebo máte jakékoliv z těchto onemocnění, budete muset omezit konzumaci na 10 – 15 g za den.

Patnáct gramů fruktózy není moc – to představuje dva banány nebo jedna třetina šálku rozinek.

Problém u většiny lidí spočívá v tom, že pijí sladké nápoje, konzumují sladkosti, případně sladí různými sirupy (jako je agávový apod.) nebo medem. Pokud jsou tyto potraviny resp. nápoje součástí denního jídelníčku a pitného režimu, pak tato koncentrovaná fruktóza postupně velmi intenzivně zvyšuje riziko obezity a civilizačních chorob.

 

Co můžete použít za potraviny, pokud si chcete pokrm osladit?

 

Nezačínejte vyměňovat cukr za umělá sladidla (aspartam, cyklamáty, acesulfam-k, sucralóza). Existuje jen málo pochyb o tom, že umělá sladidla mohou být ještě horší než cukr a fruktóza.  O tomto tématu lze najít mnoho vědeckých důkazů.

Většina studií zabývajících se umělými sladidly přidávanými do „dietních limonád bez cukru – tzv. light“ ukazuje, že konzumace těchto sladidel zvyšuje riziko obezity. Důvodem je především to, že stimulují chuť k jídlu, zvyšují chutě na sacharidová jídla a podporují ukládání tuku v těle.

 

Doporučovaná zdravá sladidla:

 

Stévie

Bylina stévie je jedním z příznivých sladidel. Je stokrát sladší než cukr a nemá prakticky žádné kalorie. Mnozí si stěžují na hořkou pachuť stévie, ale to obvykle souvisí se zpracováním. Raději ji používejte v tekuté formě. Používejte ji ale také střídmě.
stévie

 

Lucuma

 

Lucuma je velmi zdravé potravina, kterou také doporučuji zařadit do svého jídelníčku. Prášek se získává ze sušených drcených plodů stromu Pouteria Lucuma, který roste v Andách. Jeho ovoce je známo jako „Zlato Inků“ . Je ideální alternativou k jiným sladidlům, má nízký glykemický index a zároveň lahodnou chuť.

Obsahuje přirozeně se vyskytující cukry, B-vitamíny, minerály a fytonutrienty.

Lucuma je bohatá na pomalé sacharidy. To je ideální palivo pro tělo. Má přírodní sladkou chuť, žádné nezdravé cukry, ideální pro diabetiky. V Peru se používá jako dětská strava namísto brambor.

Má měkkou, mírně nasládlou chuť s nedefinovatelnou „nebeskou“ dohrou a náznaky javoru a sladkých brambor. Je ideální do ovocných salátů, koktejlů, jogurtů, zmrzliny, k sušenkám nebo dezertům s plnou, karamelu podobnou chutí.

Lucuma je skvělá alternativa pro výrobu ovocných nebo zeleninových nápojů, džusů, zmrzlin nebo cukrářských výrobků.

Lucuma má také protizánětlivý charakter, podporuje hojení ran a eliminuje stárnutí pleti. Je to skvělá „anti-aging potravina“.

Lucuma ovocný prášek má výrazně sladkou a voňavou chuť.

Lucuma prášek může být užitečný pro diabetiky a lidi s dalšími zdravotními problémy. Lucuma ovocný prášek může být přidán do jakéhokoliv nápoje. Lucuma prášek je ideální pro výrobu funkčních nápojů (pro sportovce a lidi zajímající se o zdravý životní styl), protože pomáhá kombinovat a emulgovat tuky a oleje s cukry a polysacharidy.

 

purasana

 

Banánový prášek

Tento 100% čistý organický banánový prášek byl získán sušením banánů uzrálých na stromě. Má světle žlutou barvu a typicky intenzivní chuť a vůni čerstvě zralých banánů. Je ideální pro přidání do koktejlů a smoothies, jogurtů, tvarohu, dětské výživy, ovoce, kaší, zákusků, pečiva, granoly i dalších pokrmů.

 

Purasana_lucuma

 

Shrňme si to.

Pokud už musíte sladit pokrmy, nápoje a delikatesy, tak je velmi rozumné si zjistit, co a jak tělu škodí. Nejlépe je dojít do té faze, že začnete tělu dávat potřebné živiny ze stravy a postupně přestanete mít chutě na sladké. Chápu, že je to o celkové změně životního stylu. Věřím, že jsem vám uvedl několik tipů, čím si obohatit jídelníček.

Hledáte spolehlivý e-shop? Můj tip: www.sci-food.cz

 

Mějte pohodové dny plné energie a skvělé nálady.

Váš Martin

25.6.2015

6,914 total views, 10 views today

Martin Škába

Je výživový specialista, kouč a propagátor zdravého životního stylu. Na tuto cestu ho přivedly jeho vlastní zdravotní problémy - a i proto se snaží pohlížet na životní styl jako na komplexní záležitost, která se neobejde bez znalostí z řady oborů.

Komentáře