Rybí tuk = základ zdraví

Článek uveřejněný na webu www.okmagazine.cz dne 3.5. 2013

 

Možná jste již někdy slyšeli pojem „rybí tuk“. Jak je z názvu patrné, jedná se o tuk z ryb. Je prokázáno, že pro naše zdraví je nezbytně důležitý. A také pokud se člověk rozhodne pro zdravé hubnutí, pak konzumace kvalitního a čistého „rybího tuku“ přispívá k redukci tukových zásob.

Odborně bychom mohli nazvat „rybí tuk“ omega-3 mastné kyseliny EPA a DHA, které jsou tzv. esenciální neboli nezbytné a naše tělo si je nedokáže samo vytvořit z jiných látek. Proto je musíme dodávat stravou nebo doplňky stravy. Mezi omega-3 mastné kyseliny z říše rostlinné patří také ALA.

 

Eskymáci konzumují mnoho ryb a netrpí infarkty

 

Při pozorování některých národů požívajících ve zvýšené míře rybí maso a další produkty vyrobené z ryb (Eskymáků v západní části Grónska) se zjistilo, že některé nemoci (infarkt myokardu, ateroskleróza, některá nádorová onemocnění) se vyskytují v daleko menším procentu než u evropské populace.  Zajímavé je, že výskyt srdečních infarktů je u Eskymáků konzumujících mnoho ryb a tuleňů asi 400krát nižší než u ostatních „civilizovaných“ společností. Přišlo se na to, že ve stravě Eskymáků z celkového množství přijatých tuků tvoří omega-3 mastné kyseliny 13 %, ve stravě Evropanů a Američanů jen kolem 1 %.

 

Účinky omega-3 mastných kyselin

 

– pozitivně ovlivňují stav našich cév, srdce i hladinu cholesterolu – snižují riziko aterosklerotických onemocnění (strava bohatá na omega-3 snižuje riziko primárního infarktu o 70 % a riziko druhého infarktu o 30 %)

– omega-3 ovlivňují snížení krevního tlaku

– podporují imunitní systém

– konzumace omega-3 mastných kyselin je důležitá pro tvorbu prostaglandinů (látky podobné hormonům produkovaným v těle, které regulují rozšiřování cév, ovlivňují zánětlivé reakce a další důležité procesy) – omega-3 mají schopnost zpomalovat koagulaci krve, která může vést až ke vzniku krevních sraženin a mrtvici

– omega-3 mohou mít pozitivní vliv na projevy bolesti, nevolnost a jiné problémy spojené s menstruací

– pomáhají udržovat správné funkce nervové soustavy (vliv na některá neurologická onemocnění jako roztroušená skleróza apod.)

– omega-3 mají významné protizánětlivé účinky (slouží při podpůrné léčbě některých onemocnění jako revmatoidní artritida, Crohnova nemoc, záněty cév, lupénka)

– těhotné ženy by měly zvýšit konzumaci omega-3, aby zabezpečily vývoj mozku a očí plodu (DHA je nezbytná pro zrak kojenců). Přísun této potřebné látky narozenému dítěti se děje prostřednictvím mateřského mléka

 

Zdroje omega-3 mastných kyselin

 

Rostlinná říše: len, sója, dýňová semínka, ořechy

Živočišná říše: losos, sardinky, makrela, sleď

 

Jak doplňovat „rybí tuk“?

 

Problémem dnešní doby je fakt, že mnoho ryb je chováno v blízkosti pobřeží na velkých farmách, kde jsou dosti nepříznivé podmínky z hlediska intoxikace ryb těžkými kovy. Proto i kvalita tuku v rybách je dosti nechvalná. Pro optimální doplňování zdravého a čistého „rybího tuku“ neboli omega-3 mastných kyselin je nejvhodnější poohlédnout se po doplňcích stravy ve formě kapslí.

Ale pozor. Zde jsou opět velké kvalitativní i cenové rozdíly. Než něco koupíte, snažte se co nejvíce dovzdělat o daných výrobcích nebo si nechat poradit od nezávislých specialistů na výživu, kteří vám pouze poradí, ale nebudou vám nic prodávat.

Autor: Martin Škába, www.skaba.cz

 

1,952 total views, 2 views today

Martin Škába

Je výživový specialista, kouč a propagátor zdravého životního stylu. Na tuto cestu ho přivedly jeho vlastní zdravotní problémy - a i proto se snaží pohlížet na životní styl jako na komplexní záležitost, která se neobejde bez znalostí z řady oborů.

Komentáře