Sedavé zaměstnání zabíjí

Zamyslete se, kolik hodin denně strávíte sezením. Ráno, když jedete do práce, pak 8 -10 hodin v práci, pak odpočinek na gauči před televizí další 4 -6 hodin. Veškerá komunikace s přáteli přes notebook nebo opět sedě přes chytrý telefon.

Stále více výzkumů ukazuje, že dlouhé období fyzické nečinnosti během sezení v práci zvyšuje riziko vzniku srdečních onemocnění, cukrovky, rakoviny a obezity.

Steven Blair, lékař z University z Jižní Karolíny zabývající se civilizačními chorobami, ve své studii uvádí, že muži, kteří více ve svém životě sedí (v průměru až 15 hod – v práci a pak doma), mají větší pravděpodobnost, že zemřou dříve.

Studie uvádí, že muži, kteří mají více, než 23 hodin sedavých činností za týden měli o 64 % větší riziko úmrtí na srdečně cévní onemocnění, než ti, kteří měli jen 11 hodin.

Studie řeší také vliv nečinnosti hlavních velkých svalů (jako jsou nohy a záda) na zpomalování metabolismu. Proto mnoho zaměstnanců, kteří dlouho v práci sedí, mají vyšší výskyt nadváhy a obezity.

Lékaři upozorňují, že si lidé neuvědomují, že nadváha a obezita je nejenom estetický problém, ale hlavně problém zdravotní.

Dr. Toni Yancey, profesorka z Kalifornské University, říká, že naše tělo jde během sezení do stavu „vypnutí“. Dále nejenom, že se spalujeme málo energie, ale ještě se zvyšuje hladina LDL ( „špatný“ ) cholesterolu.

Doporučuje se jednou za hodinu trochu protáhnout. Udělat pár kroků, trochu se zakroutit a udělat i pár dřepů. Toto málo stačí k udržení si zdraví. Ve firmách propaguje, aby vznikaly místnosti, kde se můžou zaměstnanci během pracovní doby protáhnout a zacvičit si.

Dr. Anne Grunseit z Universty v Sydny provedla studii, která měla 45259 účastníků.  Zjistila, že lidé s aktivním povoláním (zahrnující chůzi a zvedání ) měli o 27 % nižší pravděpodobnost úmrtí na srdečně cévní choroby než lidé s málo aktivní prací. 

Sledovala také vliv sedavého zaměstnání na zvyšování indexu BMI. Lidé, u kterých BMI ( body mass index) ukázal nadváhu, stouplo riziko výskytu onemocnění srdce až o 30 %.U lidí s obezitou až o 45 %.

Anne doporučuje mít v práci míč, na kterém je vhodné několikrát za den sedět a tím pomáhat většímu napětí svalů. Také každý den po práci mít aspoň 20 min rychlé chůze, až do zpocení.

Britští i australští experti uvádějí studii, kde hraje „hlavní housle“ sledování televize a vliv na choroby srdce. Studie uvádí, že každá hodina u televize strávená v sedě, zvyšuje o 18 % nárůst vzniku srdečně cévních onemocnění.

Odborníci doporučují během dne udělat 5-6 menších “protahovacích pauz“ a taky se během dne i třeba na 20 min projít, pokud to čas dovolí. I tyto malé činnosti tělo pozná, Váš metabolismus to povzbudí a povzbudí se i zdraví.

Sedavé zaměstnání a choroby u mužů

 

Studie prováděná mezi léty 1982 a 2003, která zkoumala 7744 mužů (ve věku 20-89 let) uvádí, že muži trávicí více jak 10 hodin / týden sezením v autě mají o 82 % vyšší riziko úmrtí na srdečně cévní choroby než ti, kteří trávili v autě méně jak 4 hodiny/týden. A muži mající sedavé zaměstnání se sezením s více jak 23 hod / týden mají o 64 % vyšší riziko než ti co mají méně jak 11 hod.

 

 

 Lékaři, fyzioterapeuti, odborníci doporučují:

 

  1. Každou hodinu si udělat pár kroků, kroutících cviků a dřepů.

    ( skvělé je využít indického cvičení na podporu trávení a zlepšení napětí svalů- viz youtube: cviky pro zlepšení peristaltiky)

  2. Používejte v práci občas během pracovní doby k sezení míč
  3. Během oběda si udělejte malou procházku
  4. Každý den choďte alespoň 20 min tak rychle, abyste se zpotili.
  5. Zařaďte do svého dne cviky pro hlavní velké svaly – nohy a záda.

 

2,108 total views, 2 views today

Martin Škába

Je výživový specialista, kouč a propagátor zdravého životního stylu. Na tuto cestu ho přivedly jeho vlastní zdravotní problémy - a i proto se snaží pohlížet na životní styl jako na komplexní záležitost, která se neobejde bez znalostí z řady oborů.

Komentáře